
Felelősség, csapatmunka
Tréninggyakorlat osztályfőnöki órákra
Téma: Felelősség, csapatmunka
Készítette: Füzesséry Anikó
Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
Típus: Együttműködés fejlesztés, prioritások kezelése, minőségjavítás
A gyakorlat célja: Megtanulni a csapat működését megtervezni, majd fejleszteni, egymásra figyelni, együttműködni
Helyszín: terem (de kint is lehet)
Eszközlista: különböző súlyú, anyagú és méretű tárgyak, csoportonként 5 db / pl. egy zacskó cukorka vagy chips, egy doboz gemkapocs, baseball sapka, csésze (lehet benne víz félig vagy tele), üres tojásos doboz, PET palack, sörösdoboz vagy üveg, tojás (nyers vagy kemény), labda (különböző súlyú és méretű), WC papír guriga, egy cipő vagy papucs, díszpárna, stb.
A feladat leírása: A csoportot (5-)6 fős csapatokra osztjuk. A csapatok álljanak körbe, egyiküket jelöljük ki "pont"-nak. Nála fog kezdődni és végződni a kör. Minden csapat kap egy 5 tárgyból álló készletet. Feladatuk, hogy egy perc alatt 3x körbe adják a tárgyakat = minden egyes tárgynak 3x kell áthaladnia a "pont"-on. ha valamelyik tárgyat leejtik, újra kell kezdeni az egészet.
A pontozás szabálya:
- ha sikerül 3x körbeadni a tárgyakat egy perc alatt, a csapat 15 pontot kap
- ha a 3 teljes körön felül minden egyes tárgyra, ami áthalad a "pont"-on, plusz egy pontot kapnak.
Cél minél több pontot begyűjteni.
Variáció 1.: Több forduló, közötte 2-2 perc tervezési idő, és a cél a pontszám emelése minden fordulóban. A csoporttól függ, mennyire erőlteti meg magát. Az első előtt nincs tervezési idő.
Variáció 2.: Több forduló, de a tréner emeli a tétet (több tárgy, vagy kevesebb szintidő, vagy több kör)
Variáció 3.: csak bal kézzel szabad hozzáérni a tárgyakhoz. Jobb kezet le lehet foglalni valamivel, vagy hát mögé tetetni.
Instrukció:
Most alkossunk 6 fős csoportokat! Kérem a csoportokat, álljanak körbe, úgy, hogy át tudjanak adni egymásnak egy-egy tárgyat.
Adok majd a csoportnak 5 tárgyat. A feladat az lesz, hogy a tárgyakat bizonyos szabályok betartásával körbe adják. Jelöljetek ki valakit "pont"-nak, ő lesz az, akinél kezdődik és végződik a kör. Ki lesz a pont?
A tárgyakat ide leteszem a "pont" mellé egy dobozba. Kérem, hogy még ne nyúljatok hozzá!
A feladat és a szabályok a következők:
A tárgyakat körbe kell adnotok, úgy, hogy mindenki a helyén marad, megfogja és továbbítja a tárgyakat a mellette lévőnek. Egy percetek van arra, hogy a tárgyak háromszor körbe menjenek, tehát minden tárgy háromszor áthaladjon a "pont"-on!
Ha ez sikerül, akkor a csapat kap 15 pontot.
Amikor bemondom, hogy "Lejárt az egy perc!", álljatok le, mindenki tartsa magánál a tárgyat, ami éppen a kezében van.
DE!
Amíg az egy perc tart, a tárgyak mehetnek körbe tovább, minden egyes tárgyért, ami az egy percen belül újra áthalad a "pont"-on, újabb egy pontot kaptok.
Cél minél nagyobb pontszámot elérni!
A játékot több fordulóban játsszuk, a következő körnél kicsit más feltételekkel.
Indul a játék! Mérem az időt.
Variáció 1. Instrukció a második forduló előtt:
Még két fordulót játszunk. Cél az, hogy minden fordulóban növeljétek a pontszámotokat. Ennek érdekében minden további forduló előtt két perc tervezési időt kaptok.
Variáció 2. Instrukció a második forduló előtt:
Még két fordulót játszunk. Cél, hogy a második fordulóban 4 kör menjen le 1 perc alatt, a harmadikban pedig 5 kör. Ennek érdekében minden további forduló előtt két perc tervezési időt kaptok.
Megjegyzések:
- Jó, ha van egy törékeny, egy nehéz tárgy és egy nagy tárgy.
- Nincs tiltva, hogy változtassanak a sorrenden, pl. először az egyiket adják körbe 3x, aztán a másikat, stb..
- Lehet apróbb ajándékkal díjazni a.) egy forduló esetén: a legmagasabb pontszámot elérő csapat tagjait, b.) több forduló esetén: a legnagyobb javulást elérő csapat tagjait. Óvatosan! nem beígérni előre!
Megbeszélés: A következő kérdéseket vizsgálhatjuk meg a megbeszélés során:
- Okozott-e a tárgyak súly- és méretbeli különbséget bármilyen különbséget a velük való bánásmódban?
- Milyen magatartás segítette elő a jó eredmény elérését?
- Mi akadályozta, hátráltatta?
- Motiváltak voltak-e a folyamat javításában?
- Kihasználták-e a tervezési időt? Milyen hasznot hozott a tervezés?
- Ismerősek-e ezek a következtetések és tanulságok a mindennapi munkátok során?
- Mi segíti és mi hátráltatja, hogy
- gördülékeny legyen egy együttműködés?
- javítsatok egy munkafolyamat hatékonyságán?
A gyakorlat üzenetei:
- A tervezés, előzetes egyeztetés javít az együttműködés minőségén.
- Egy folyamatban pontosan meg kell határozni, mit várok a velem dolgozótól, mit adok az utánam következőnek.
- Együttműködés során figyelni kell egymásra, kommunikálni kell, visszajelzést kell adni.
- Bűnbak keresés helyett a probléma feltárásra és megoldásokra érdemes fókuszálni.
- A folyamatok javításának sikere függ a motiváltságtól – és a hittől, hogy lehetséges.
- Hasznos rátekinteni a folyamatra, az együttműködés minőségére, a csapat kommunikációjára – nem csak a szakmai tartalmakra.
- ….