Együttműködés, stratégia-alkotás

2025.07.20

Tréninggyakorlat osztályfőnöki órákra

Téma: Együttműködés, stratégiaalkotás

Készítette: Füzesséry Anikó

Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium


Cél: Együttműködést generálni stratégia alkotás alapján

Mikor csináljuk? Ha szeretnék jobban csapatként működtetni az osztályt vagy az első tanév első időszakában csapatépítési céllal

Időtartam: 45 perc

Csoport létszáma: Egész osztály

Eszköz: egy kendő

A játék menete:

Állítsuk egymást sorrendbe kétjegyű számok alapján

Ismertessük a feladatot:

Az osztályt oszzuk két csoportr. Az a csoportok feladata, hogy egy ember koordinálásával állítsák egymás sorrendbe kétjegyű számok alapján. A feladat megoldása két részre oszlik: az első 20 perc stratégiaalkotást jelent, amikor a résztvevők körben ülve megbeszéljük, hogy milyen stratégiával oldják meg a feladatot. Ebben az időszakban kipróbálni a megoldást nem lehet, nem lehet felállni, csak beszélgetni. Az időszak alatt a következőkben kell megállapodni:

  1. ki lesz a bekötött szemű ember
  2. mi lesz a stratégia

Az időszaknak adunk időkeretet, de a tréningnap fő témájától függ, hogy ehhez mennyire ragaszkodunk. Lehet leállítani 20 perc után szigorúan, de lehet hagyni, hogy végigcsinálják, és reflektálni arra, hogy mennyi idő kellett a stratégiaalkotáshoz.

A feladat második felének nincs időkerete, ez a tulajdonképpeni megvalósítási rész, amikor azonban már senki sem beszélget, a stratégiát ekkor szavakkal már nem lehet módosítani.

Szabályok

Egy ember nem kap számot, és neki bekötjük a szemét. Csak ő mozoghat és ő kezdeményezhet mozgást, ha ő nem visz valakit, az emberek önmaguktól nem változtathatnak helyet.

A számokat mindenkinek a fülébe suttogja a tanár, de csak a 20 perces stratégiai megbeszélés után.

A megvalósítási időszakban senki sem beszélhet, és nem is írhat tollal, papírra. (de hangot kiadni lehet, erre nem kell felhívja a tanár a figyelmet, de tisztázó kérdésre adhatja ezt a választ.)

A feladat menete

  1. A feladat ismertetése
  2. A tisztázó kérdések feltétele és megválaszolása
  3. Stratégiaalkotási rész
  4. A kétjegyű számok kiosztása
  5. A kiválasztott ember szemének bekötése
  6. A megvalósítási rész
  7. A feladat kiértékelése

Mire figyeljen a tanár?

A számokat NE sorrendben adjuk ki! (például: 12,34, 56, 78, helyett: 78, 12, 56, 34)

A számokat, amíg suttogjuk, legyen egy kis alapzaj.

A megvalósítás során figyeljünk a bekötött szemű ember testi épségére, nehogy balesetet szenvedjen, okozzon.

Ha nem állapodnak meg a feladat vége jelben, mutassa a résztvevőknek, hogy maradjanak csendben akkor is, ha az utolsó ember is a helyére került.

Ha vége van a feladatnak, tartson egy ellenőrzést, mindenki mondja ki hangosan sorban a számát.

Ha nem jó a sorrend, nem sikerült sort alkotni, nem sikerült megoldani a feladatot, a kiértékelés során a pozitív megnyilvánulásokat emelje ki és nagyítsa fel, ne maradjanak a kudarc élménnyel.

Ha heves érzelmeket vált ki a feladat, legyen lehetőségük a résztvevőknek ventilálni.

A feladat közben ne tartsunk szünetet sehol, főleg ne a megvalósítás és a kiértékelés között, mert sok hasznos tapasztalatot vesztünk el.

A stratégiaalkotási időszak után dönt a tanár, az ott elhangzottak alapján arról, hogy: lesznek-e egyforma számok; legyen-e nullára végződő szám; legyen-e hiány egy tizedesből (pl. harmincas egyáltalán ne legyen a kiadott számok között.

Segítő kérdések a feldolgozáshoz

Mi segítette a megoldást a stratégiaalkotás során?

Ki tette a legtöbbet a megoldásért?

Milyen zavaró tényezők voltak?

Ki beszélt a legtöbbet?

Volt-e olyan, aki felvette a vezető szerepét a folyamatban?

Volt-e olyan, és ha igen kik és miért, akik nem szóltak hozzá a stratégia kialakításához?

Volt-e olyan, hogy valaki nem értette a stratégiát és így indultunk neki a megvalósításnak? Mit tehetünk azért, hogy ez többet nem forduljon elő / a munkában ne legyen ilyen?

Ki "dolgozott": a résztvevők vagy a bekötött szemű ember?

Mennyire tartották be a szabályokat?

Mi vonatkoztatható a történtekből a munkára? Milyen viselkedésmódokat ismernek fel a mai feladatból a hétköznapokban?

© 2025 Anikó ofőworkshop blogja. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el