
Csapatjáték, vitakultúra
Tréninggyakorlat osztályfőnöki órákra
Téma: Csapatjáték, vitakultúra
Készítette: Füzesséry Anikó
Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
A FARM
Leírás: A résztvevők megkísérelnek megoldani egy problémát kiscsoportokban. Csoportmunkájuk fokozatosan hatékonyabbá válik, amint megfogalmazzák a pontos célkitűzéseket, a folyamat menetét és a szerepeket törekvésük mederben tartására.
Cél: A világos célkitűzések, folyamatok és a hatékony megbeszélések tervezéséhez és megtartásához szükséges szerepek fontosságának a leírása.
Létszám: 6-8 fős csoportok. 6 feladatkártya van. Ideális ha marad egy két ember aki megfigyel, vitát vezet vagy jegyzőkönyvet ír (NEM DIREKTBEN KIOSZTOTT FELADATOK EZEK!)
Levezetés:
- aki kap információs részletet az NEM MUTATHATJA MEG!
- A játék során NEM ÍRHATNAK LE SEMMILYEN INFORMÁCIÓT, csak szóban oszthatnak meg bármely információt.
- Minden csoportnak rendelkezésére áll a feladat teljesítéséhez szükséges összes információ.
- A játékra 35 percük van.
- 5 percenként segítő kérdéseket fog feltenni a vezető! (Első beavatkozás az 5. Percben van. Ha valamely beavatkozás előtt úgy veszi észre, hogy azt a kérdést, amelyről az aktuális beavatkozás szólna, a csoport éppen megoldotta, egyszerűen jelentse ki ezt a tényt beavatkozás helyett, és 5 perc múlva tegye fel a következő kérdést.)
- Beavatkozások (nem kell válaszolni ezekre csak feltenni a kérdést):
Érthető a gyakorlat célja? Mik az elvégzendő feladatok?
- Táblára: "Érthető cél és napirend"
Megállapodtatok-e abban, hogyan jártok el a feladat elvégzésében?
- Táblára: "Megállapodás az eljárásban"
Ahhoz, hogy szem előtt tudják tartani a sok adatot, hasznos lenne-e csoporttagokat a falu házainak elhelyezkedése szerint elrendezni?
- Táblára: "Az információk rendszerezése"
Segítene-e, ha az egyik tagot felkérnénk a 'forgalmi rendőr' szerepére, aki biztosítaná, hogy minden információt megosszanak egymással és felhasználjanak a feladat megoldására?
- Táblára: "Hatékony vitavezetése"
Segítene-e, ha a 'Tilos az írás' utasítást feloldanánk és az egyik tagot felkérnénk, hogy jegyezze fel az adatokat a táblalapra, hogy mindenki láthassa azokat?
- Táblára: "Hatékony írásos megjelenítés"
A feladat befejezése után segítene-e, ha összefoglalnánk a hozott döntést, hogy kiderüljön, mindenki egyetért-e azzal?
- Táblára: "Összefoglalás és egyetértés"
- Megoldás kiosztása majd diszkusszió
- Diszkussziót segítő kérdése:
Milyen volt úgy elkezdeni a megbeszélést, hogy nem tudták, mi a feladat?
Mennyire volt könnyű megegyezni a követendő eljárásban?
Hasznos volt-e az a javaslat, hogy a házak elhelyezkedése szerint helyezkedjenek?
Számottevően megváltoztatta-e az információk megosztásának a módját és irányát az a tény, hogy kineveztek egy "forgalmi rendőrt" / vitavezetőt?
Milyen hatással volt a feladat elvégzésére a "Tilos az írás" utasítás eltörlése?
Segítségére volt-e a csoportnak a "válaszok"?
- Definíció: a megbeszélés egy eredményekhez vezető kommunikációs folyamat, amely a csoport összehívása előtt kezdődik és a megbeszélés után is folytatódik!
- Hogyan tartsunk tiszta elven működő megbeszéléseket?
- TERVEZZÜK MEG-INFORMÁLJUNK-SZŰKÍTSÜK A CÉLT-TARTSUK MEDERBEN – ALAPOZZUK MEG A VÉGREHAJTÁST (ezt fénymásolva)
6/1Információ:
- A kecskék tulajdonosa olyan ház szomszédságában lakik, amelynek a kertjében szilvafák vannak.
- Kiss csirkéket nevel.
- A vályogházban lakó farmer teheneket tart.
- Csak egy olyan ház van a faluban amelyik a keleti oldalon áll
- A Kovács szomszédjában lakó farmernek kombi autója van.
-----------------------------------------------------------------------------------------
6/2Információ
- Kovács szomszédja birkákat tart.
- Az a farmer, aki kecskét tenyészt, meggyet is termeszt.
- Nagy a téglaház mellett lakik.
- A csoport egyik feladata, hogy meghatározza, ki vezeti a teherautót.
- A falu házai félkörben állnak egymás mellett.
-----------------------------------------------------------------------------------------
6/3Információ
- Molnár körtét termeszt.
- A betonház garázsában egy négyüléses autó áll.
- Minden farmer másfajta állatot tart.
- Szabó farmer Nagy farmer mellett lakik.
- A motorkerékpár a faház hátsó udvarán áll.
-----------------------------------------------------------------------------------------
6/4Információ
- Az a személy, aki disznókat tart, annak a háznak a keleti szomszédságában lakik, amelynek a kertjében mandulafék vannak.
- A csoportnak háromnál kevesebb feladata van.
- Több doboz kecskeeledelt tesznek le minden héten a faház bejáratánál.
- Csak egy olyan ház van a faluban, amelyik a nyugati oldalon áll.
- Mind az öt farmer, aki a faluban él, másfajta járművelt vezet.
-----------------------------------------------------------------------------------------
6/5Információ
- A faház a falu legészakibb részén áll.
- Minden farmer másfajta gyümölcsöt termeszt.
- A betonház a kőház mellett áll.
- Szabó farmer sportkocsit vezet.
- Nagy farmer teheneket tart.
-----------------------------------------------------------------------------------------
6/6Információ
- Csak Nagy farmer lakik a falu nyugati végén.
- A betonház udvarán csirkék vannak.
- A csoport egyik feladata az, hogy eldöntse, ki termeszt almát.
- Kovács a faházban lakik.
- Mindegyik farmer másfajta házban él.
A megoldás: A csatolt file-ban.
Hogyan tartsunk tiszta elven működő megbeszéléseket?
· Tervezzük meg a megbeszélést, világossá téve:
- Miért van szükség a megbeszélésre?
- Milyen eredményeket akar elérni a csoport?
- Ki vegyen részt azon?
- Milyen intézkedéseket kell megtenni?
- Milyen napirendi pontokat kell megbeszélni?
- Milyen formában vitassuk meg a témákat (milyen eljárást használjunk – ötletroham, a probléma beazonosítása, megoldások kidolgozása, a helyes megoldás kiválasztása, egyetértésre jutás stb.).
- Mennyi időre lesz szükség a kívánt eredmény eléréséhez?
· Informáljuk a megbeszélés résztvevőit:
- A megbeszélés céljáról!
- A kívánt eredményekről!
- A napirendi pontokról!
- A használandó eljárásokról!
- A napról, az időpontról és a helyszínről!
- A megbeszélés előtt végrehajtandó feladatokról!
· Szűkítsük az eredményes megbeszélés célját úgy, hogy:
- Fogalmazzuk meg és tisztázzuk a megbeszélés célját,
- Fogadtassuk el a csoporttal a kívánt eredményt,
- Adjunk lehetőséget a npairend módosítására
- Fogadtassuk el a napirendi pontok megvitatására használandó eljárást!
· Tartsuk mederben a vitát a jóváhagyott napirendi pontoknak megfelelően úgy, hogy:
- Kijelölünk egy irányítót és egy feljegyzőt, aki segíti a csoportot
- Követjük a napirendet, kivéve ha a csoport határozottan állást folal a változás mellett
- Követjük a jóváhagyott eljárási módot, kivéve, ha a közös megegyezés kimondja, hogy az már nem hasznos
- Gátat vetünk az olyan viselkedésnek, amely a csoportot a kívánt eredmény elérésétől eltéríti
- Bátorítjuk a csoport minden tagját, hogy a tárgyalt témával kapcsolatos információját hozza nyilvánosságra
- Elfogadtatjuk a konkrét lepéseket, megbízatásokat és határidőket
· Alapozzuk meg a gyors végrehajtást úgy, hogy:
- Összefoglaljuk a gyűlésen elhangzottakat
- Feljegyezzük a hozott döntéseket
- Feljegyezzük a konkrét lépések végrehajtásáért és a határidők betartásáért felelős személyek nevét
- Megállapodunk a következő megbeszélés időpontjában
- Minden megbeszélést kiértékelünk, és megállapodunk abban, hogyan "fokozható" a megbeszélések hatékonysága
- Megszerkesztjük és szétosztjuk az emlékeztetőket
- A befejezetlen témákat a következő megbeszélés napirendjére tűzzük.
- Nyomon követjük és segítjük a feladatok végrehajtását
- Figyeljük és értékeljük a csoport által elért eredményeket