Csapatjáték, vitakultúra

2025.07.21

Tréninggyakorlat osztályfőnöki órákra

Téma: Csapatjáték, vitakultúra

Készítette: Füzesséry Anikó

Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium


A FARM

Leírás: A résztvevők megkísérelnek megoldani egy problémát kiscsoportokban. Csoportmunkájuk fokozatosan hatékonyabbá válik, amint megfogalmazzák a pontos célkitűzéseket, a folyamat menetét és a szerepeket törekvésük mederben tartására.

Cél: A világos célkitűzések, folyamatok és a hatékony megbeszélések tervezéséhez és megtartásához szükséges szerepek fontosságának a leírása.

Létszám: 6-8 fős csoportok. 6 feladatkártya van. Ideális ha marad egy két ember aki megfigyel, vitát vezet vagy jegyzőkönyvet ír (NEM DIREKTBEN KIOSZTOTT FELADATOK EZEK!)

Levezetés:

  • aki kap információs részletet az NEM MUTATHATJA MEG!
  • A játék során NEM ÍRHATNAK LE SEMMILYEN INFORMÁCIÓT, csak szóban oszthatnak meg bármely információt.
  • Minden csoportnak rendelkezésére áll a feladat teljesítéséhez szükséges összes információ.
  • A játékra 35 percük van.
  • 5 percenként segítő kérdéseket fog feltenni a vezető! (Első beavatkozás az 5. Percben van. Ha valamely beavatkozás előtt úgy veszi észre, hogy azt a kérdést, amelyről az aktuális beavatkozás szólna, a csoport éppen megoldotta, egyszerűen jelentse ki ezt a tényt beavatkozás helyett, és 5 perc múlva tegye fel a következő kérdést.)
  • Beavatkozások (nem kell válaszolni ezekre csak feltenni a kérdést):

Érthető a gyakorlat célja? Mik az elvégzendő feladatok?

  • Táblára: "Érthető cél és napirend"

Megállapodtatok-e abban, hogyan jártok el a feladat elvégzésében?

  • Táblára: "Megállapodás az eljárásban"

Ahhoz, hogy szem előtt tudják tartani a sok adatot, hasznos lenne-e csoporttagokat a falu házainak elhelyezkedése szerint elrendezni?

  • Táblára: "Az információk rendszerezése"

Segítene-e, ha az egyik tagot felkérnénk a 'forgalmi rendőr' szerepére, aki biztosítaná, hogy minden információt megosszanak egymással és felhasználjanak a feladat megoldására?

  • Táblára: "Hatékony vitavezetése"

Segítene-e, ha a 'Tilos az írás' utasítást feloldanánk és az egyik tagot felkérnénk, hogy jegyezze fel az adatokat a táblalapra, hogy mindenki láthassa azokat?

  • Táblára: "Hatékony írásos megjelenítés"

A feladat befejezése után segítene-e, ha összefoglalnánk a hozott döntést, hogy kiderüljön, mindenki egyetért-e azzal?

  • Táblára: "Összefoglalás és egyetértés"
  • Megoldás kiosztása majd diszkusszió
  • Diszkussziót segítő kérdése:

Milyen volt úgy elkezdeni a megbeszélést, hogy nem tudták, mi a feladat?

Mennyire volt könnyű megegyezni a követendő eljárásban?

Hasznos volt-e az a javaslat, hogy a házak elhelyezkedése szerint helyezkedjenek?

Számottevően megváltoztatta-e az információk megosztásának a módját és irányát az a tény, hogy kineveztek egy "forgalmi rendőrt" / vitavezetőt?

Milyen hatással volt a feladat elvégzésére a "Tilos az írás" utasítás eltörlése?

Segítségére volt-e a csoportnak a "válaszok"?

  • Definíció: a megbeszélés egy eredményekhez vezető kommunikációs folyamat, amely a csoport összehívása előtt kezdődik és a megbeszélés után is folytatódik!
  • Hogyan tartsunk tiszta elven működő megbeszéléseket?
  • TERVEZZÜK MEG-INFORMÁLJUNK-SZŰKÍTSÜK A CÉLT-TARTSUK MEDERBEN – ALAPOZZUK MEG A VÉGREHAJTÁST (ezt fénymásolva)

6/1Információ:

  • A kecskék tulajdonosa olyan ház szomszédságában lakik, amelynek a kertjében szilvafák vannak.
  • Kiss csirkéket nevel.
  • A vályogházban lakó farmer teheneket tart.
  • Csak egy olyan ház van a faluban amelyik a keleti oldalon áll
  • A Kovács szomszédjában lakó farmernek kombi autója van.

-----------------------------------------------------------------------------------------

6/2Információ

  • Kovács szomszédja birkákat tart.
  • Az a farmer, aki kecskét tenyészt, meggyet is termeszt.
  • Nagy a téglaház mellett lakik.
  • A csoport egyik feladata, hogy meghatározza, ki vezeti a teherautót.
  • A falu házai félkörben állnak egymás mellett.

-----------------------------------------------------------------------------------------

6/3Információ

  • Molnár körtét termeszt.
  • A betonház garázsában egy négyüléses autó áll.
  • Minden farmer másfajta állatot tart.
  • Szabó farmer Nagy farmer mellett lakik.
  • A motorkerékpár a faház hátsó udvarán áll.

-----------------------------------------------------------------------------------------


6/4Információ

  • Az a személy, aki disznókat tart, annak a háznak a keleti szomszédságában lakik, amelynek a kertjében mandulafék vannak.
  • A csoportnak háromnál kevesebb feladata van.
  • Több doboz kecskeeledelt tesznek le minden héten a faház bejáratánál.
  • Csak egy olyan ház van a faluban, amelyik a nyugati oldalon áll.
  • Mind az öt farmer, aki a faluban él, másfajta járművelt vezet.

-----------------------------------------------------------------------------------------

6/5Információ

  • A faház a falu legészakibb részén áll.
  • Minden farmer másfajta gyümölcsöt termeszt.
  • A betonház a kőház mellett áll.
  • Szabó farmer sportkocsit vezet.
  • Nagy farmer teheneket tart.

-----------------------------------------------------------------------------------------

6/6Információ

  • Csak Nagy farmer lakik a falu nyugati végén.
  • A betonház udvarán csirkék vannak.
  • A csoport egyik feladata az, hogy eldöntse, ki termeszt almát.
  • Kovács a faházban lakik.
  • Mindegyik farmer másfajta házban él.


A megoldás: A csatolt file-ban.

Hogyan tartsunk tiszta elven működő megbeszéléseket?

· Tervezzük meg a megbeszélést, világossá téve:

  • Miért van szükség a megbeszélésre?
  • Milyen eredményeket akar elérni a csoport?
  • Ki vegyen részt azon?
  • Milyen intézkedéseket kell megtenni?
  • Milyen napirendi pontokat kell megbeszélni?
  • Milyen formában vitassuk meg a témákat (milyen eljárást használjunk – ötletroham, a probléma beazonosítása, megoldások kidolgozása, a helyes megoldás kiválasztása, egyetértésre jutás stb.).
  • Mennyi időre lesz szükség a kívánt eredmény eléréséhez?

· Informáljuk a megbeszélés résztvevőit:

  • A megbeszélés céljáról!
  • A kívánt eredményekről!
  • A napirendi pontokról!
  • A használandó eljárásokról!
  • A napról, az időpontról és a helyszínről!
  • A megbeszélés előtt végrehajtandó feladatokról!

· Szűkítsük az eredményes megbeszélés célját úgy, hogy:

  • Fogalmazzuk meg és tisztázzuk a megbeszélés célját,
  • Fogadtassuk el a csoporttal a kívánt eredményt,
  • Adjunk lehetőséget a npairend módosítására
  • Fogadtassuk el a napirendi pontok megvitatására használandó eljárást!

· Tartsuk mederben a vitát a jóváhagyott napirendi pontoknak megfelelően úgy, hogy:

  • Kijelölünk egy irányítót és egy feljegyzőt, aki segíti a csoportot
  • Követjük a napirendet, kivéve ha a csoport határozottan állást folal a változás mellett
  • Követjük a jóváhagyott eljárási módot, kivéve, ha a közös megegyezés kimondja, hogy az már nem hasznos
  • Gátat vetünk az olyan viselkedésnek, amely a csoportot a kívánt eredmény elérésétől eltéríti
  • Bátorítjuk a csoport minden tagját, hogy a tárgyalt témával kapcsolatos információját hozza nyilvánosságra
  • Elfogadtatjuk a konkrét lepéseket, megbízatásokat és határidőket

· Alapozzuk meg a gyors végrehajtást úgy, hogy:

  • Összefoglaljuk a gyűlésen elhangzottakat
  • Feljegyezzük a hozott döntéseket
  • Feljegyezzük a konkrét lépések végrehajtásáért és a határidők betartásáért felelős személyek nevét
  • Megállapodunk a következő megbeszélés időpontjában
  • Minden megbeszélést kiértékelünk, és megállapodunk abban, hogyan "fokozható" a megbeszélések hatékonysága
  • Megszerkesztjük és szétosztjuk az emlékeztetőket
  • A befejezetlen témákat a következő megbeszélés napirendjére tűzzük.
  • Nyomon követjük és segítjük a feladatok végrehajtását
  • Figyeljük és értékeljük a csoport által elért eredményeket
© 2025 Anikó ofőworkshop blogja. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el